X:2=y:(–5) và x–y=7
Hãy nhập câu hỏi của bạn vào đây, nếu là tài khoản VIP, bạn sẽ được ưu tiên trả lời.
Olm chào em, muốn nối được các bài trên Olm thì em cần kích chuột vào một ô bên trái trước, sau đó tìm đáp án đúng ở cột bên phải để kích chuột vô. Sau hai thao tác đó là em đã thực hiện nối thành công rồi em nhé.
3 x (\(x+11\)) = 2 x (14 - \(x\))
3\(x\) + 33 = 28 - 2\(x\)
3\(x\) + 2\(x\) = 28 - 33
5\(x\) = -5
\(x=-5:5\)
\(x=-1\)
Vậy \(x=-1\)
Ta có: \(\left|x+\dfrac{1}{2}\right|=x+1\)
=>\(\left\{{}\begin{matrix}x+1>=0\\\left(x+\dfrac{1}{2}\right)^2=\left(x+1\right)^2\end{matrix}\right.\)
=>\(\left\{{}\begin{matrix}x>=-1\\\left(x+\dfrac{1}{2}-x-1\right)\left(x+\dfrac{1}{2}+x+1\right)=0\end{matrix}\right.\)
=>\(\left\{{}\begin{matrix}x>=-1\\-\dfrac{1}{2}\left(2x+\dfrac{3}{2}\right)=0\end{matrix}\right.\Leftrightarrow\left\{{}\begin{matrix}x>=-1\\2x+\dfrac{3}{2}=0\end{matrix}\right.\)
=>\(\left\{{}\begin{matrix}x>=-1\\x=-\dfrac{3}{4}\end{matrix}\right.\)
=>\(x=-\dfrac{3}{4}\)
\(\left|x+\dfrac{1}{2}\right|=x+1\\ \Rightarrow\left[{}\begin{matrix}x+\dfrac{1}{2}=x+1\\-\left(x+\dfrac{1}{2}\right)=x+1\end{matrix}\right.\\ =>\left[{}\begin{matrix}\dfrac{1}{2}=1\left(\text{VÔ NGHIỆM}\right)\\-x+\dfrac{1}{2}=x+1=>x=-\dfrac{3}{4}\left(TM\right)\end{matrix}\right.\)
\(-\dfrac{2}{3}+\left(2^{40}\cdot3^{39}\right):\left(8^{13}\cdot9^{15}\right)\\ =-\dfrac{2}{3}+\left(2^{40}\cdot3^{39}\right):\left[\left(2^3\right)^{13}\cdot\left(3^2\right)^{15}\right]\\ =-\dfrac{2}{3}+\left(2^{40}\cdot3^{39}\right):\left[2^{39}\cdot3^{30}\right]\\ =-\dfrac{2}{3}+2\cdot3^9=-\dfrac{2}{3}+39366=\dfrac{118096}{3}\)
I. Read the following passage and fill in each gap with one word from the box.
raise difference because will allows
A volunteer is someone who “works for free” or someone “working of their own free (1) ____will____”. People choose to volunteer for many reasons. Some people choose to do this (2) ___because______ they want to help, and others hope that they might get jobs if they do their volunteer work with care. Parents often volunteer in their children’s classrooms or help (3) _____raise____ money for their children’s schools. No matter the reasons, becoming a volunteer helps many people feel good about themselves. There is something about ‘working for free’ that (4) __allows____ people to feel that they are making a positive difference in their community. Employers will often choose to hire someone who has volunteered for them because they have already proven themselves. Whatever the reason, becoming a volunteer will open new doors for you and you can bet that you will feel like you really did make a (5) __difference______!
=> free will (n): sự tự nguyện
a; 3\(x\) = 2y và \(xy=54\)
\(3x=2y\) ⇒ \(\frac{x}{2}=\frac{y}{3}\) = k ⇒\(x=2k;y=3k\)
Thay \(x=2k;y=3k\) vào biểu thức \(xy\) = 54
Ta có: 2k.2k = 54 ⇒k.k = 54: (2 x 3)
k\(^2\) = 54 : 6
k\(^2\) = 9
\(\left[\begin{array}{l}k=-3\\ k=3\end{array}\right.\)
Nếu k = -3 ta có:
\(\begin{cases}x=2.\left(-3\right)\\ y=3.\left(-3\right)\end{cases}\)
\(\begin{cases}x=-6\\ y=-9\end{cases}\)
Nếu k = 3 ta có: \(\begin{cases}x=2.3\\ y=3.3\end{cases}\)
\(\begin{cases}x=6\\ y=9\end{cases}\)
Vậy (\(x;y\)) = (-6; -9); (6; 9)
x : 2 = y : (-5)
Áp dụng tính chất của dãy tỉ số bằng nhau, ta có:
Vậy x = 2; y = -5
Vì 2 và (-5) nguyên tố cùng nhau nên ước chung của 2 và (-5) chỉ có thể là 1 hoặc -1
TH1: (2,-5) = 1
\(\rArr\) x : 2 = 1 \(\rArr\) x=2
y : (-5) = 1 \(\rArr\) y=(-5)
THỬ: 2 + (-5) = 7 (t/mãn)
TH2: (2,-5) = -1
\(\rArr\) x : 2 = -1 \(\rArr\) x=-2
y : (-5) = -1 \(\rArr\) y=5
THỬ: (-2) + 5 = 3 (không thoả mãn)
Vậy x=-2 và y=5