Như chúng ta đã biết khi ta cọ xát thước nhựa sẫm màu vào vải khô thì nó mang điện âm, nhưng tại sao khi ta mang thước lại gần mảnh giấy vụn thì nó lại hút, trong khi mảnh giấy trung hoà về điện và về nguyên lý thì các vật mang điện tích khác nhau mới hút nhau? Mong mọi người giải đáp giúp mình, mình cảm ơn.
Hãy nhập câu hỏi của bạn vào đây, nếu là tài khoản VIP, bạn sẽ được ưu tiên trả lời.
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
I'd be glad to complete your Vietnamese grammar exercises!
Bài 1: Fill in the blanks with the correct verb tense
- This is my friend, Lan.
- She is nice.
- They are not students.
- He is fine today.
- My brother is not a doctor.
- You are Nga? Yes, I am.
- The children are in their class now.
- They are workers? - No, They are not.
- Her name is Linh.
- How are you? - We are fine, thanks.
Bài 2: Conjugate the verbs in parentheses
- Hoa goes to school.
- He does his homework.
- We go to school.
- She watches TV.
- Thu has breakfast.
- We brush our teeth.
- Hoa and Lan play games.
- I have lunch at 12.00.
- They play soccer.
- I do my homework.
Bài 3: Conjugate the verbs in parentheses
- Lan gets up at 6.00.
- Mai and Hoa wash their faces.
- Thanh has breakfast.
- My father brushes his teeth.
- We go to school.
- She goes to school in the morning.
- I get dressed.
- He brushes his teeth every day.
- They have breakfast.
- My mother gets up at 5.00.
Bài 4: Conjugate the verbs in parentheses
- We live in a small house.
- Their house has a big yard.
- Nhung lives in the country.
- I play soccer in the stadium.
- Her mother does the housework.
- Lan has lunch in the factory?
- They do not go to bed at 11.00.
- Mai and Hoa go to school at 7.00?
- Nam's father works in a factory.
- You live in Lang Son?
Bài 5: Conjugate the verbs in parentheses
- Nam gets dressed and washes his face at six forty-five.
- My house is in the country.
- Phong's school has sixteen classrooms.
- I am in class 6D. Which class are you in?
- She brushes his teeth at six.
- There are three floors in our school.
- Every morning Lien goes to school.
- Your room is small or big?
- What time do your children go to school?
- He lives in a small flat.
Bài 6: Conjugate the verbs in parentheses
- He brushes his teeth in the morning and evening.
- Your children go to school by bus every day?
- There are many flowers in your garden?
- What are you doing? ~ I am a student.
- Nam usually goes to school by bike.
- Most students go to the school library on Friday.
- I often get up early in the morning.
- What are you doing in the evening?
- What do you often do in the morning?
- It does not rain in the dry season.
Bài 7: Conjugate the verbs in parentheses
- There is not any water in the bottle.
- There are many trees and flowers in the park.
- Their house has a lake.
- There is a toy store near your house?
- You go to work by car every day?
- Nam usually goes fishing in his free time.
- My father goes to work by bike.
- We do not live in an apartment in town.
- John does not live in town. His house is in the country.
- What time does your
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
I...unintentionally (không có ý định)..dropped my smartphone into water . i did it by mistake(intend)
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
Could you provide a bit more context? For instance, who is the note for, and what kind of tone or details would you like to include?
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
Để trả lời câu hỏi "Do they like watching TV?", bạn cần xác định xem đối tượng được hỏi (họ) có thích xem TV hay không. Dưới đây là các cách trả lời có thể dựa trên tình trạng thật của đối tượng:
Nếu họ thích xem TV:- Yes, they do. (Có, họ thích xem TV.)
- No, they don’t. (Không, họ không thích xem TV.)
Trong câu trả lời, "Yes" hoặc "No" đi kèm với "do" hoặc "don't" để phù hợp với thì hiện tại đơn và cách dùng đại từ "they".
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
Phân tích quy luật di truyền:
Từ kết quả của các phép lai, chúng ta có thể suy ra rằng màu sắc của hoa dạ lan được quy định bởi một cặp gen, với các tính trạng là đỏ, hồng, và trắng.
Dựa trên kết quả của các phép lai, có thể áp dụng quy luật di truyền của di truyền đa gen với tính trạng trội lặn.
1. Phép lai 1: Hoa đỏ x hoa hồng
- Kết quả F1: 50% đỏ, 50% hồng
Sơ đồ lai:
- Hoa đỏ (genotype: RR) x Hoa hồng (genotype: RH)
- F1: Tất cả đều có kiểu gen R? (hoa đỏ) hoặc RH (hoa hồng) tùy thuộc vào sự phân chia của các alen.
2. Phép lai 2: Hoa trắng x hoa hồng
- Kết quả F1: 50% trắng, 50% hồng
Sơ đồ lai:
- Hoa trắng (genotype: hh) x Hoa hồng (genotype: RH)
- F1: 50% hh (trắng), 50% RH (hồng)
3. Phép lai 3: Hoa hồng x hoa hồng
- Kết quả F1: 25% đỏ, 50% hồng, 25% trắng
Sơ đồ lai:
- Hoa hồng (genotype: RH) x Hoa hồng (genotype: RH)
- F1: 25% RR (đỏ), 50% RH (hồng), 25% hh (trắng)
Giải thích:
- Gen quy định màu sắc hoa có thể được ký hiệu là R (trội) và h (lặn).
- Đỏ: RR
- Hồng: RH
- Trắng: hh
Kết quả lai:
- Hoa đỏ (genotype: RR) x Hoa trắng (genotype: hh)
Sơ đồ lai:
- P: RR (đỏ) x hh (trắng)
Ghi chú:
- Đỏ (RR): Genotype RR
- Trắng (hh): Genotype hh
F1:
- Tất cả các cây con đều có kiểu gen Rh, dẫn đến hoa hồng.
Kết quả:
- 100% hoa hồng
- Quy luật di truyền của màu sắc hoa dạ lan là di truyền trội-lặn với ba màu sắc: đỏ (RR), hồng (RH), và trắng (hh).
- Kết quả khi lai giữa hoa đỏ và hoa trắng sẽ thu được tất cả hoa hồng (100% RH).
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
Để giải quyết bài toán về di truyền tính trạng ở loài ruồi giấm, ta sẽ thực hiện các bước sau:
1. Xác định các tính trạng và ký hiệu gen- Thân xám (X) và cánh dài (L) là các tính trạng trội.
- Thân đen (x) và cánh cụt (l) là các tính trạng lặn.
Sơ đồ di truyền:
- Thân xám cánh dài thuần chủng: Genotype: X X L L
- Thân đen cánh cụt: Genotype: x x l l
Sơ đồ lai P:
- P1: X X L L (thân xám cánh dài) x x x l l (thân đen cánh cụt)
F1: Tất cả các cá thể con sẽ có kiểu gen: X x L l
- Tất cả các con đều có kiểu hình: Thân xám, cánh dài (do gen trội).
F1 x F1:
- F1: X x L l x X x L l
Xác định kiểu hình ở F2:
Để xác định tỉ lệ kiểu hình của F2, ta cần lập bảng phân tích di truyền (bảng Punnett) cho các cặp gen.
Bảng phân tích di truyền cho từng cặp gen:1. Phân tích cho tính trạng thân:
X (thân xám) | x (thân đen) | |
---|---|---|
X | X X (thân xám) | X x (thân xám) |
x | X x (thân xám) | x x (thân đen) |
- Tỉ lệ kiểu hình thân:
- Thân xám: 75% (X X và X x)
- Thân đen: 25% (x x)
2. Phân tích cho tính trạng cánh:
L (cánh dài) | l (cánh cụt) | |
---|---|---|
L | L L (cánh dài) | L l (cánh dài) |
l | L l (cánh dài) | l l (cánh cụt) |
- Tỉ lệ kiểu hình cánh:
- Cánh dài: 75% (L L và L l)
- Cánh cụt: 25% (l l)
3. Tạo bảng Punnett kết hợp cho toàn bộ kiểu hình:
- Kết hợp tỉ lệ kiểu hình của từng cặp gen, ta có:
Thân | Cánh | Tỉ lệ |
---|---|---|
X X | L L | 1/16 |
X X | L l | 2/16 |
X x | L L | 2/16 |
X x | L l | 4/16 |
x x | L L | 1/16 |
x x | L l | 2/16 |
x x | l l | 1/16 |
-
Tỉ lệ kiểu hình F2:
- Thân xám, cánh dài: 9/16
- Thân xám, cánh cụt: 3/16
- Thân đen, cánh dài: 3/16
- Thân đen, cánh cụt: 1/16
Sơ đồ lai:
- P1: X X L L x x x l l
F1: Tất cả đều có kiểu hình: Thân xám, cánh dài (X x L l).
Khi F1 lai với nhau:
F2: Tỉ lệ kiểu hình sẽ là:
- 9/16 Thân xám, cánh dài
- 3/16 Thân xám, cánh cụt
- 3/16 Thân đen, cánh dài
- 1/16 Thân đen, cánh cụt
![](https://rs.olm.vn/images/avt/0.png?1311)
1. Mr and Mrs Brown are Peter's parents.
2. Trung goes to bed at a quarter past ten.
3. How many classrooms does Julia's school have?
4. There are twenty-eight students in our class.
5. We finish classes at ten past eleven.
6. The toystore is to the right of the restaurant.
7. The hospital is in front of the museum.
8. My school has a small garden.
9. David’s house is near the station.
10. The bookstore is between the toystore and the police station.
11. I go to school by bicycle.
12. My father drives to work.
13. Mr and Mrs Lam fly to Hanoi.
14. We walk to the supermarket.
15. Nam’s brother goes to work by motorbike.
16. How much is an ice-cream?
17. I’d like half a kilo of fish.
18. How much does a sandwich cost?
19. Mrs Brown wants a dozen eggs.
20. This box has ten packets of tea.
1. Mr and Mrs Brown have a son, Peter. (parents)
-> …Mr and Mrs Brown are Peter's parents…………………………………………………………………….
2. Trung goes to bed at ten fifteen (quarter)
-> ……Trung goes to bed at a quarter past ten………………………………………………………………….
3. How many classrooms are there in Julia’s school? (have)
-> ………How many classrooms does Julia's school have?……………………………………………………………….
4. Our class has twenty - eight students. (are)
-> ……There are twenty-eight students in our class………………………………………………………………….
5. We finish classes at ten to twelve. (past)
-> …We finish classes at fifty past eleven…………………………………………………………………….
6. The toystore is to the left of the restaurant. (right
-> ………The restaurant is to the right of the toystore……………………………………………………………….
7. The hospital is behind the museum. (front)
-> ……The museum is in front of the hospital………………………………………………………………….
8. There is a small garden in my school. (has)
-> ……My school has a small garden………………………………………………………………….
9. David’s house isn’t far from the station. (near)
-> ……David's house is near the station………………………………………………………………….
10. The bookstore is to the left of the toystore and to the right of the police station (between) -> ……The bookstore is between the toystore and the police station………………………………………………………………….
11. I cycle to school. (by)
-> ……I go to school by bicycle………………………………………………………………….
12. My father goes to work by car. (drives)
-> ……My father drives to work………………………………………………………………….
13. Mr and Mrs Lam travel to Hanoi by plane. (fly)
-> ……Mr and Mrs Lam fly to Ha Noi………………………………………………………………….
14. We go to the supermarket on foot. (walk)
-> ……We walk to the supermarket………………………………………………………………….
15. Nam’s brother rides his motorbike to work. (by)
-> ………Nam's brother goes to work by motorbike ……………………………………………………………….
16. How much does an ice - cream cost? (is)
-> …………How much is an ice-cream?…………………………………………………………….
17. I’d like five hundred grams of fish. (kilo)
-> …………I'd like half a kilo of fish…………………………………………………………….
18. What is the price of a sandwich? (cost)
-> ………How much does a sandwich cost?……………………………………………………………….
19. Mrs Brown wants twelve eggs. (dozen)
-> ……Mrs Brown want a dozen eggs………………………………………………………………….
20. There are ten packets of tea in this box. (has)
-> ……This box has ten packets of tea………………………………………………………………….
Khi cọ xát cái thước thì nó sẽ mang điện tích âm do có nhiều electron, và khi đưa lại gần mảnh giấy, các electron trên thước sẽ đẩy các electron trên mảnh giấy ra xa, khi ấy thì mảnh giấy sẽ có điện tích dương tạm thời và bị hút. Sau đó khi điện tích của mảnh giấy được sắp xếp lại thì sẽ không còn hút được nữa
Hồi trước cũng hay ngồi nghịch thước nên mình có tìm hiểu sơ sơ :> cũng hay đó chứ
Cảm ơn a/c nhiều nhée