K
Khách

Hãy nhập câu hỏi của bạn vào đây, nếu là tài khoản VIP, bạn sẽ được ưu tiên trả lời.

6 tháng 11 2019

Câu 1:

- Năm 1005, Lê Hoàn mất, Lê Long Đĩnh lên ngôi vua, là một ông vua tàn bạo nên trong triều ai cũng căm phẫn.

- Cuối năm 1009, Lê Long Đĩnh qua đời, các tăng sư và đại thần đứng đầu là sư Vạn Hạnh, Đào Cam Mộc đã tôn Lý Công Uẩn lên ngôi. Nhà Lý thành lập.

Câu 2:

- Tháng 1-1077, khoảng 30 vạn quân Tống tiến vào nước ta. Bị phòng tuyến của quân ta chặn lại, Quách Quỳ đành phải đóng quân bên bờ Bắc sông Như Nguyệt, chờ thủy quân đến.

- Chờ mãi không thấy quân thủy đến, quân Tống nhiều lần tiến công đánh vào phòng tuyến của ta nhưng đều bị quân đội nhà Lý đẩy lùi.

- Không thể tiến công được, quân Tống chuyển sang củng cố, phòng ngự. Quân sĩ ngày một chán nản, mệt mỏi, chết dần chết mòn.

- Tương truyền, để động viên, khích lệ tinh thần chiến đấu của quân sĩ đêm đêm Lý Thường Kiệt cho người ngâm vang bài thơ thần “Nam quốc sơn hà”.

- Cuối mùa xuân 1077, nhận thấy quân địch đã suy yếu, Lý Thường Kiệt mở cuộc tấn công lớn vào trận tuyến của địch. Quân Tống thua to, lâm vào tình thế hết sức khó khăn, tuyệt vọng.

- Giữa lúc ấy, Lý Thường Kiệt chủ động kết thúc chiến tranh bằng biện pháp mềm dẻo, thương lượng, đề nghị “giảng hòa”. Quách Quỳ chấp nhận ngay, quân Tống vội vã rút về nước.

1)

- Năm 1005, Lê Hoàn mất, Lê Long Đĩnh lên ngôi vua, là một ông vua tàn bạo nên trong triều ai cũng căm phẫn.

- Cuối năm 1009, Lê Long Đĩnh qua đời, các tăng sư và đại thần đứng đầu là sư Vạn Hạnh, Đào Cam Mộc đã tôn Lý Công Uẩn lên ngôi. Nhà Lý thành lập.

2) - Chặn giặc ở chiến tuyến sông Như Nguyệt

- Diệt thủy quân giặc đưa giặc vào thế bị động

- Mở cuộc tâấn công khi đến thời cơ

- Giặc thua nhưng lại giảng hòa với giặc

31 tháng 12 2016

- Giống :

+ Là sự trùng lặp của 2 nhà thơ nổi tiếng : 1 là nữ sĩ tài sắc mang nặng niềm hoài cổ ; 2 là nhà thơ tiêu biểu của văn học Việt Nam

+ Đều dùng để kết thúc hai bài thơ nổi tiếng trong văn học Việt Nam

-Khác:

+ Hai câu kết của hai bài thơ " bạn đến chơi nhà" và "qua Đèo Ngang " của 2 tác giả đều đặt ở cuối bài nhưng ý bất tình đối nhau

+ Đối với Nguyễn Khuyến, cụm từ " ta với ta " là sự bùng nổ về ý và tình tiếp bạn . Không cần phải có mâm cao cỗ đầy cao lương mĩ vị mang giữa họ và chỉ cần có một tấm lòng, một tình bạn chân thành thắm thiết, tri ân tri kỉ, thể hiện một niềm vui trọn ven trong tâm hồn. "Ta với ta " là bác là mình, tuy 2 mà 1 là bạn với mình. Họ đã đạt tới đỉnh cao của bữa tiệc tình bạn , họ đã vui sướng

+Còn đối với Bà Huyện thanh quan , cụm từ " ta với ta " khắc sâu nỗi buồn của người khác li hương, khi bà đứng trên đỉnh Đèo Ngang lúc chiều tà, ta với ta chỉ một mình bà đứng đối diện với chính lòng mình giữa không gian bao la, rộng lớn, mây trời non nước, bà cô đơn, trơ trỏi hoàn toàn, không một ai chia sẻ

30 tháng 12 2016

-Với bài thơ của Bà Huyện Thanh Quan , cụm từ ''ta với ta'' cho em hiểu rằng : Vũ trụ thật rộng lớn, con người cảm thấy mình bé nhỏ, cô độc , trống vắng . Ở đây chỉ có mình bà ''ta với ta'' . Lại thêm ''mảnh tình riêng'' khiến cho tâm trạng của tác giả lại thêm nặng nề , tê tái. Cụm từ ''ta với ta'' bộc lộ sự cô đơn gần như tuyệt đối của tác giả.

- Với bài Bạn đến chơi nhà của Nguyễn Khuyến thì cụm từ ''ta với ta'' lại cho thấy tình bạn đậm đà, thắm thiết, bất chấp mọi điều kiện vật chất. Cụm từ ''ta với ta'' là cái cười xòa , là sự kết hợp của hai người : tuy hai mà một , tuy một mà hai.

Các công trình mĩ thuật thời Trầ có những đặc điểm :

+ Có nét đẹp khỏe khắn, phong khoáng hiện được sức mạnh lòng tự hào và sự tôn trọng của dân tộc. Mĩ thuật thời Trần kế thừa tinh hoa vủa mĩ thuật thời Lý nhưng dung dị, đôn hậu và chất phát hơn. Mĩ thuật thời Trần nhận được 1 số yếu tố nghệ thuật của các nước láng giềng

Part 2 : Listen to the passage and fill in the blanks (1pt)At 6.30 in the morning, the bus collected Ba and his family from their home. After picking everyone up, the bus continued north on Highway Number 1. It crossed the Dragon Bridge and stopped at the (1) ………………….. to get some more fuel. Then, it (2)……………… the highway and turned left onto a smaller road westward. This road ran between green paddy fields, so the people on the bus could see a lot of cows and...
Đọc tiếp

Part 2 : Listen to the passage and fill in the blanks (1pt)

At 6.30 in the morning, the bus collected Ba and his family from their home. After picking everyone up, the bus continued north on Highway Number 1. It crossed the Dragon Bridge and stopped at the (1) ………………….. to get some more fuel. Then, it (2)……………… the highway and turned left onto a smaller road westward. This road ran between green paddy fields, so the people on the bus could see a lot of cows and buffaloes. The road ended before a big (3)…………….. beside a pond. Instead of turning left towards a small (4)………………, the bus went in the opposite direction. It didn’t stay on that road for very long, but turned left onto a road which went through a small bamboo forest. Finally, the bus dropped everyone off at the (5)……………….. ten meters from a big old banyan tree. It would park there and waited for people to come back in the evening.

A. SPEAKING: Match the questions in column A with responses in column B (1pt)

A

B

Matching

1. What do you usually wear on the weekend?

A. Three weeks ago

1……………………

2. Where is your home village?

B. one hour

2……………………

3. Does your village have a river

C. It’s to the West of the city

3. …………………..

4. How long does it take to get to your village?

D. I usually wear short dress

4. …………………..

5. When did you last come back to your village?

E. My village has a big lake

5..…………………..

F. No. It has no rivers

B. USE OF ENGLISH

Part 1: Choose the word that has the underlined part pronounced differently from the others: (0.8pt)

1. A. subject B. introduction C. hurriedly D. conclusion

2. A. standard B. material C. traditional D. amusement

3. A. recently B. exchange C. generation D. convenient

4. A. clothing B. economic C. grocery D. pagoda

Part 2: Choose the word that best completes each of these sentences (1,2 pts)

1. I wish I ………………. time to visit my grandparents more often.

A. Having B. have C. had D. is having

2. Many tourists visit the …………… of a historical hero on the mountain.

A. Shrine B. mosque C. church D. park

3. The journey to the village is very …………

A. interesting B. interest C. enjoy D. enjoyable

4. The Parkers are nice …………… van feels like a member of their family.

A. Because B. so C. and D. but

5. They came …………….. Sunday morning and stayed here …………….. 8.00 to 10.30.

A. in - between B. on – at C. on – between D. in – from

Part 3: Supply the correct form of the words in brackets (0.8 pt)

1. I (not see) ……………………… her since she moved to Ho Chi Minh city.

2. Liz wishes she (visit) ………………………….. Ba’s village again someday.

3. These department stores (build) ………………………… near my house two months ago.

4. It took me half an hour (get) …………………. to the picnic site.

C. READING

Part 1: Read the passage. Fill in the blanks with the given words in the box. (1.0pt)

Clothes, symbolizes, fashionable , uniform , wearing , conclusion, pride , occasions

Vietnamese schoolgirls in senior high schools wear the white ao dai as school (1) ………….. The white color of the ao dai they wear (2)………….. the purity of school age. On special (3)……………. such as weddings, festivals, ceremonies, Vietnamese women wear the ao dai of various designs and material. Women and girls seem to look more graceful and tender in their ao dai.

Many foreign visitors like this traditional clothing of Vietnamese women. Once a visitor, when seeing schoolgirls walking to school, told me , “I enjoy watching them. They look like fairies in a wonderland with their laps of the ao dai fluttering. The ao dai is the (4)…………….of Vietnamese women. They know that they wear the unique dress, which is now both traditional and (5)………………...”

Part 2: Read the passage. Write True or False, then answer the question

A VISIT TO A FARM

Last summer, Peter and his classmates went to the countryside. They went to a visit a farm on which Peter’s Uncle Tom worked.

They left early in the morning and went there by bus. Uncle Tom and some workers met them at the bus stop and took them to their farm. On the way, Uncle Tom showed them the field of wheat (lúa mì) and vegetables where some tractors (máy kéo) were running up and down, plowing and breaking the soil, distributing manure (rải phân) and planting potatoes.

After lunch, they all went for a walk. In the large yard of the farm they saw some farm machines. Among them is the biggest machine which is called a combine harvester (máy gặt đập). They were told that this machine can cut and thresh corn at the same time.

In the afternoon they went to the cattle farm. Horses, sheep and cows were raised here, and cows were milked once a day. Uncle Tom also spoke about different things and about life in town and in the country. After having some tea and cakes they said goodbye and went home.

A. True or False (0.6 pt)

1/ Peter and his classmates went to the countryside by bus …………..

2/ The combine harvester can’t cut and thresh corn at the same time …………..

3/ They saw the field of wheat, corn and vegetables on the farm …………..

B. Answer the questions (0.4pt)

1. What can the tractors do? ...............................................................................................

2. What kinds of farm animals are raised there?

........................................................................................................................................

D. WRITING

Part 1: Fill in the blank with a correct preposition (0.6pt)

1. I’m usually free ……………… Saturday and Sunday.

2. The New Year is celebrated ……………… midnight ……………. January 1st

3. We often go to our home village at least once …………. the summer.

Part 2: Rewrite these following sentences with the words given (0.8pt)

1. Nga didn’t have time for breakfast this morning because she got up late (write using so)

………………………………………………………………………………………………..

2. He started learning English seven years ago.

He has ………………………………………………………………………………………

3. John can’t speak Vietnamese fluently.

John wishes ………………………………………………………………………………..

4. I have played badminton since 2000.

I began . ……………………………………………………………………………………

Part 3: Make meaningful sentences with the following cues (0.8pt)

1/ People/ go/ village/ have/ a rest/ after/ hard working week.

………………………………………………………………………………………………..

2/ A new style/ jeans/ just/ introduced/ the USA.

………………………………………………………………………………………………..

1
26 tháng 2

Part 3 - B
1 I have not seen her since she moved to Ho Chi Minh city
2 Liz wishes she would visit Ba’s village again someday
3 These department stores were built near my house two months ago
4 It took me half an hour to get to the picnic site
D WRITING
1 I’m usually free on Saturday and Sunday
2 The New Year is celebrated at midnight on January 1st
3 We often go to our home village at least once in the summer
---------------------------------
1 She got up late, so she didn’t have time for breakfast this morning
2 He has learned (or has been learning) English for seven years
3 John wishes he could speak Vietnamese fluently
4 I began playing badminton in 2000
-------------------------------------
1  People go to the village to have a rest after a hard-working week
2  A new style of jeans has just been introduced in the USA

21 tháng 9 2016

cái gì zậy bạn?

24 tháng 2 2020

Giấy rách phải giữ lấy lề

Chết vinh còn hơn sống nhục

Chết đứng còn hơn sống quỳ

Áo rách cốt cách người thương

24 tháng 2 2020

Rứt tốt

28 tháng 11 2016

dùng từ cùng trường ngĩa bạn ơi.đều chỉ về động vật

 

 

5 tháng 12 2016

Ở đây dùng lối chơi chữ : dùng các từ có cùng trường nghĩa ( cóc,chàng,bén,nòng nọc,chuộc)

Cái này hok ở lớp 8 bài TRƯỜNG TỪ VỰNG ấy